4 oktober 2009

Aktier vs fonder!

Läser en intressant artikel i DN där Roburs vd Mats Lagerqvist förespråkar fonder, medan Svenskt Näringslivs vd Urban Bäckström föredrar aktier.

Jag tycker att den här artikeln är väldigt intressant just för att jag själv funderar mycket över detta. Vad personerna i fråga säger om alternativen känns ganska ointressant, jag tycker att den är bra för att den fick iaf. mig att tänka till över hur jag sparar och hur jag kanske borde spara.

Min åsikt är iaf. att det är betydligt roligare med aktier än fonder och att man lär sig mer genom aktiesparande än genom fondsparande. Men i grund och botten sparar jag för att få bästa möjliga avkastning och att i slutändan bli rik, inte för att det är kul (kommer tillbaka till det senare). För mig har fonderna genererat betydligt bättre avkastning än mina aktieinvesteringar. Anledningen till det har ingenting med att det varit fonder att göra. Det har varit så pga. att jag kunnat månadsspara i mina fonder och på det sättet efter nedgångar fortsatt köpt till billigare pris. Jag har insett att om man sparar på det sättet så är risken för förlust på lång sikt väldigt liten. När jag sparat i aktier så har jag pga. courtageavgiften inte kunnat sprida risken på samma sätt och antagligen haft en del otur som lett till mina förluster.

Då är alltså frågan vad som passar mig bäst? Jag tror att det för tillfället är bättre att välja fonder, för mig alltså. Min kunskap om aktier är alldeles för liten och av erfarenhet så förlorar jag mer än jag vinner på den investeringsformen. Jag ser det i dagsläget som att spela poker med för lite kunskap, där avgiften gör det omöjligt att vinna i längden. Jag behöver alltså lära mig spelet och sen spela tight så kommer jag vinna i längden, men inte nu. Jag fortsätter att månadsspara i fonder för att eliminera risken så mycket som möjligt.

Tänkte komma tillbaka till varför jag sparar för att bli rik, inte för att det är kul. Det jag menar är vad jag säger, visst är det kul att spara men det är kul för att man ser målet. Vem äter inte hellre ute på restaurang varje dag, shoppar det man vill ha eller reser när man känner för det. Jag har pengar (som en medelsvensson i stockholm) så jag skulle kunna leva ett helt ok liv men jag väljer att ”snåla”. Anledningen till att jag väljer ”fattiglivet” är att jag inte vill stå och stampa på samma ruta hela livet. Jag vill ha pengar, pengar att göra vad jag vill för. Men för att göra det behöver man tid också. Det är den kombinationen jag söker, tid och pengar, inte bara tid, eller bara pengar.

För att gå tillbaka till ämnet. Det skulle vara kul att veta hur alla ni därute sparar, vad satsar ni på. Aktier eller fonder, och varför?

Läs också:
Avanzakontot är på g!

1 kommentar:

  1. nu har jag bunkrat upp inför höstvindarna för att stå emot alla förkylningsvirus som simmar runt.
    vad är dina bästa "hålla-dig-frisk-"-tips? titta gärna förbi hos mig och dela med dig!:)

    SvaraRadera