18 oktober 2009

Renovera lägenheten och tjäna pengar

Jag har alltid haft ett stort intresse för inredning och främst då i form av renoveringar. Jag gillar att ha det snyggt hemma, men jag hatar prylar. Jag är mer den typen som målar om en vägg istället för att sätta upp en tavla, byter golv istället för att köpa en matta osv.

Samtidigt så strider det ju lite mot mina mål nu när jag ska spara så mycket som möjligt och investera så mycket som möjligt, inte konsumera.

Men där tycker jag att min typ av inredningstanke fungerar helt ok med tänket ang. att investera, inte konsumera.
En ommålad vägg, nytt golv, diskmaskin, spotlights i tak m.m. är något som följer med vid försäljning och blir därmed en form av investering. En investering som oftast ger mer än vad du betalat, speciellt om du gör det själv.
En ny matta, ny lampa, tavla m.m. är inget som du kommer att kunna sälja vid en försäljning av lägenheten och blir därmed en direkt kostnad. Därmed kan man dela upp inredningen i investering och konsumtion.

Självklart ska man inreda för sin egen skull och inte för att tjäna pengar vid försäljning, men tänker man till lite så får du tillbaka pengarna, detta oavsett hur marknaden ser ut.
Det krävs att du är händig och det är säkert därför de flesta väljer den lätta vägen, tex. att köpa några fina tavlor istället för att måla om.

Enhetlighet är väldigt viktig när du renoverar/inreder om du vill få tillbaka/tjäna pengar. Bestäm dig för ett färg och materialtema och följ det genom hela lägenheten, känslan av exklusivitet och färdigställande blir mycket större. Tänk också på vem du inreder för, alla kommer inte att gilla det du gjort men det gäller att de som gör det älskar det! Tänk också på att göra det du gör riktigt bra, det finns många fina lägenheter men inte många ”sjukt snygga” lägenheter.

Nu ska jag måla lite. :)

/imp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar