23 september 2009

Jag vill bli aktieproffs!

Hur gör man igentligen, hur ska man satsa, vad gäller nu? Jag känner mig helt vilsen när det gäller aktier, ungefär som att satsa på svart eller rött. Är det någon om har bra tips på böcker, bloggar, hemsidor eller bara allmänt bra tips när det gäller aktier så skulle jag uppskatta det väldigt mycket!

Jag var inne på mitt avanzakonto i dag och hade fört över 20 000 kr från mitt e-spar. Det slutate efter massa velande att jag bara köpte Avanza Zero för 10 000 kr.

Som sagt, alla tips uppskattas väldigt mycket! :)

2 kommentarer:

  1. Nu vet jag inte hur mkt du kan om ekonomi och aktier, så jag ber om ursäkt på förhand om jag pratar om självklarheter...

    Ett bra tips jag fick för längesen var att det är svårt att bli bra i den världen om man inte talar det språket. Innan du vet vad p/e-tal, likviditet och courtage innebär, och innan du kan läsa en resultat- och balansräkning, rekommenderar jag inte att du ger dig på aktier. Då är fonder, som tex avanza zero som du har, ett mkt bättre alternativ!

    Börja med en prenumeration på DI, lär dig tala finansspråket, och gå in på tex aktiespararna.se som är en helt okej infosida.

    Hoppas det var till nån nytta =)

    SvaraRadera
  2. Tack!

    Det du pratar om är faktiskt inga självklarheter för mig, det är något jag insett. Och jag kommer nog att hålla mig till fonder tills jag lärt mig tillräckligt och läst ett antal böcker. Aktiespararna får jag kolla noggrannare!

    SvaraRadera